Continuïteit clouddienst deel 3: de onderdelen

Een clouddienst is doorgaans op te delen in software, domeinnamen, data van de afnemer, hosting en servers, het datacenter waar de servers draaien en personeel. Om toegang tot de dienst te garanderen, moeten al deze onderdelen blijven doordraaien en ter beschikking blijven van de dienst.

Natuurlijk hoeven niet alle onderdelen van de clouddienst voor 100% door te draaien. Bij de meeste diensten is het doordraaien “AS IS” voldoende om genoeg tijd te hebben om de applicatie en data te migreren en ondertussen het bedrijfsproces op gang te houden. Zo is mogelijk niet al het personeel van de clouddienstverlener nodig en in sommige gevallen kan ook de servercapaciteit iets afnemen.

Meestal is een periode van drie tot zes maanden genoeg om de continuïteit voor een langer tijdsbestek te regelen. Dit kan óf middels het bewerkstelligen van een overname van de clouddienst óf door migratie naar een nieuw systeem.

In de volgende blogs zal ik de verschillende onderdelen en bijbehorende continuïteitsoplossingen behandelen.