Continuïteit clouddienst deel 7: werknemers en ZZP’ers

U heeft het allemaal geregeld: de continuïteit van de software, domeinnamen, data, hosting en de servers. Dan blijft er nog één onderwerp cruciaal: de werknemers of ZZP’ers die de clouddienst hebben gemaakt en onderhouden. Als een clouddienst niet onderhouden wordt, kan de rest nog zo goed geregeld zijn maar meestal zal uw continuïteit dan maar van korte duur zijn.

Om deze laatste cruciale stap te zetten moet onderzocht worden welk personeel essentieel is om de clouddienst voldoende toegankelijk te houden. Als dat duidelijk is, is het tijd voor de volgende stap.

De Stichting Continuïteit zal een overeenkomst moeten sluiten met de onmisbare werknemers en ZZP’ers. Wel moet er gewaakt worden dat niet de gehele arbeidsovereenkomst wordt overgenomen. Dit zou de regeling namelijk onnodig duur maken. Er moet een overeenkomst van opdracht gesloten worden die enkel actief wordt indien de continuïteit bedreigd wordt. Natuurlijk moet de werknemer of ZZP’er daar wel voor open staan, slavenarbeid is immers afgeschaft.

De Stichting Continuïteit sluit deze overeenkomst omdat de curator zich er dan niet zomaar mee kan bemoeien. Daarnaast kan de Stichting het in één keer regelen voor alle afnemers van de clouddienst.