Hoewel het gebruik van clouddiensten veel voordelen heeft, brengt dit ook een sterke afhankelijkheidsrelatie met zich mee

Wat gebeurt er bijvoorbeeld als de clouddienstverlener failliet gaat of besluit om zijn diensten te staken? Kan de afnemer dan nog gebruik maken van de dienst? En behoudt de afnemer toegang tot zijn data? De wet biedt afnemers van clouddiensten slechts beperkte zekerheid. Daarom is het van belang om hier goed over na te denken en om hiervoor maatregelen te treffen. In de onderstaande artikelen zoomen wij nader in op de uitdagingen en de risico’s van de cloud. Ook leggen wij uit hoe deze risico’s kunnen worden ondervangen via een continuïteitsregeling.

Hoewel het gebruik van clouddiensten veel voordelen heeft, brengt dit ook een sterke afhankelijkheid met zich mee.

Artikelen

1. De uitdaging

Steeds meer software draait tegenwoordig “in de cloud”. Daarmee wordt de afnemer ook in sterke mate afhankelijk van de leverancier. Wat gebeurt er als deze failliet gaat?

2. De regeling

Om de beschreven risico’s te mitigeren, is een continuïteitsregeling nodig. De crux daarvan is gelegen in het scheiden van zakelijke risico’s van waardevolle assets.

1. De uitdaging

2. De regeling

3. De organisatiestructuur

Bij de inrichting van een regeling is de organisatiestructuur van de groot belang. Is er bijvoorbeeld al een tussenholding waarin assets kunnen worden ondergebracht?

4. Software

Software vormt een essentieel onderdeel van vrijwel iedere clouddienst. Dat betekent dat rekening moet worden gehouden met de daarop rustende auteursrechten.

3. De organisatiestructuur

4. Software

5. Domeinnamen

Zonder domeinnamen kan een clouddienst niet benaderd worden. Het veiligstellen van deze domeinnamen is dan ook essentieel in het kader van continuïteit.

6. Data en hosting

Bij het gebruik van een clouddiensten heeft de afnemer zijn data niet meer in eigen beheer. De toegang hiertoe moet dan ook op een andere manier geborgd te worden.

5. Domeinnamen

6. Data en hosting

7. Know-how

Om een clouddienst beschikbaar en veilig te houden, is kennis nodig over de technische werking daarvan. Het is van groot belang dat de Stichting Continuïteit Internetdiensten hier toegang toe heeft.

7. Know-how

Alles nog eens nalezen?

Download hieronder onze factsheet. Indien u vragen heeft kunt u natuurlijk ook direct contact met ons opnemen.

Meer weten?

Bent u een clouddienstverlener en wilt u zich aansluiten bij de Stichting Continuïteit Internetdiensten? Of heeft u algemene vragen over onze continuïteitsregeling? Neem gerust contact met ons op.

Meer weten?

Bent u een clouddienstverlener en wilt u zich aansluiten bij de Stichting Continuïteit Internetdiensten? Of heeft u algemene vragen over onze   continuïteitsregeling? Neem gerust contact met ons op.